Den administrative del af rottebekæmpelsen i kommunen varetages af den kommunale afdeling for Miljø og Klima og her skal det sikres at:
- Kommunens borgere kan anmelde rotteforekomst til kommunen
- Kommunens borgere modtager en effektiv rottebekæmpelse og forebyggelse af rotter
- Kommunens borgere aktivt deltager i forebyggelse på egen ejendom
- Bekæmpelse og forebyggelse i kommunen følger de lovmæssige bestemmelser
Nedenstående er de arbejdsopgaver som den administrative del af rottebekæmpelsen i Syddjurs Kommune varetager:
- Udføre tilsyn og håndhævelse
- Statusmøder med den praktiske rottebekæmpelse
- Tilsyn med de kommunale bekæmpere
- Tilsyn med de private bekæmpere, herunder også tilsyn med sikringsordninger
- Administration af digital journalisering system (Driftweb) og øvrig indberetning til fælles national database
- Telefonisk support af borger, virksomheder og bekæmpere
- Opdatering af liste for tilsynspligtige ejendomme
- Revidering af rottehandlingsplan
- Udarbejdelse af kommunikation til kampagner og digitale medier