Kommuneplanen og Syddjurs Planstrategi
Efter planlovens § 11e, stk. 1, nr. 2, skal der redegøres for kommuneplanens sammenhæng med den vedtagne strategi for udviklingen.
Det politiske fundament for Kommuneplan 2024 er "Sammen om det gode liv", som blev vedtaget den 30. november 2022. "Sammen om det gode liv" angiver visioner og pejlemærker for det kommende politiske arbejde. Delvisionerne med tilhørende pejlemærker er:
- Erhvervsliv og arbejdsmarked i udvikling
- Liv i naturen
- Bæredygtig bosætning
- Kultur, fællesskaber og velfærd for alle
- Lokaldemokrati og inddragelse
Med planstrategien er vedtaget, at kommuneplan 2024 er en delvis revision, der samler op på de sidste fire års planarbejde og har fokus på et tydeligere hensyn til miljø og klima, lokal merværdi i arealanvendelsen og bæredygtig transport. Dette stemmer overens med, at der er sket meget inden for planlægningen i Danmark og Syddjurs Kommune de seneste fire år. Med revision af planloven og andre love, øget fokus på vedvarende energi med tilhørende bekendtgørelser, samt nationalt og lokalt fokus på inddragelse og generel udvikling af den måde, vi arbejder med planlægning, er der foruden samlede reviderede temaer opsamlinger på enkelte dele.
I byrådet er der, inden forslaget bliver fremlagt, truffet principbeslutninger om følgende: landskaber af national interesse, hovedprincipper, herunder byskitser, levende by- og landsbymidter samt nye arealudlæg og revidering af eksisterende.
Du kan få indblik i de forudgående processer på kommunens hjemmeside.
Delvis revision - overblik
Forenklet hovedstruktur
Revisionen betyder, at hovedstrukturdelen er forenklet ved at perspektivarealer er udgået, og at byernes udviklingsretninger er defineret i byskitser, samt at de enkelte by- og landsbybeskrivelser udgår og erstattes af en betragtning om mødesteder.
Følgende retningslinjer er gennemreviderede
- Landskaber, herunder udpegning af bevaringsværdige og større sammenhængende landskaber på baggrund af en politisk principbeslutning den 28. februar 2024. Både udpegning og retningslinjer er herefter fuldt ud revideret.
- På baggrund af klimahandlingsplan 2023 er kortgrundlaget til retningslinjen overfladevand og klima revideret. Retningslinjeteksten er bevaret.
Følgende retningslinjer er delvist reviderede
Følgende retningslinjetemaer er blevet revideret på baggrund af de forrige fire års administration eller beslutning i forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2020 samt Vision og udviklingsstrategien "Sammen om det gode liv":
- Skovrejsning (mindre arealmæssig revidering og opdatering af retningslinjer med merværdi i arealanvendelsen som fokus)
- Kulturhistorisk bevaringsværdi, med tilføjelse af en bevaringsværdig ejendom på Pindstrupvej 32 ved Thorsager.
- Kulturmiljø, med afgrænsning af kulturmiljøet ved Høegholm og udvidelse af Sletterhage fyr samt området ved "tyskertårnet".
- Afgrænsningen af større pladskrævende varegrupper i Hornslet er ændret. Rummeligheden er fastholdt.
- Tilføjelse i "Sammenhængende stisystem" samt "Grundlæggende for byudvikling" i forhold til at understøtte mødesteder og prioritere publikumsorienterede stueetager i kommunens vigtigste mødesteder i samspil med retningslinjerne for detailhandel og mobilitet.
Alle emner er dermed vurderet i forhold til aktualitet og den ønskede administration for at arbejde for de politiske målsætninger i visions- og udviklingsstrategien.
Rammeudlæg
Med revisionen er der gennemgået tre forskellige typer rammeændringer og udlæg:
1: Zonering af bynære erhvervsområder for at sikre en god sameksistens mellem erhverv og boliger. Zoneringen vedrører otte gældende rammer og udmøntes i katalogisering af rammenumrene.
2: Tekniske justeringer af 13 gældende rammer.
3: Nye rammeudlæg i både by- og landzone: 33. Heraf vedrører fem udlæg landsbyer, fire vedrører eksisterende virksomheders organiske vækst, fire er en ændring i anvendelse i eksisterende by, to er huludfyldning i eksisterende (lands)by, to er landzoneafslutning af en eksisterende by og to er nye erhvervsområder.
Generelle rammer
"Parkering" er uddybet for at understøtte mødesteder og prioritere publikumsorienterede stueetager i kommunens vigtigste mødesteder i samspil med retningslinjerne for detailhandel og mobilitet.
Nye/væsentligt justerede landsbyafgrænsninger
Der er optaget afgrænsning i forbindelse med landsbyen Lyngsbæk og en væsentlig justering af afgrænsningen i Krajbjerg. Afgrænsningerne og justeringerne er gennemført på baggrund af en lokal dialog gennemført i sommeren 2024. Se i øvrigt Syddjurs Kommunes hjemmeside om Kommuneplan 2024 hvor de to borgermøder er beskrevet her: Kommuneplan 2024 hjemmeside
I Lyngsbæk optages to rammer, der sikrer miljøet omkring feriecentret og Lyngsbæks kulturmiljø. Den rekreative ramme optager bestemmelser, der muliggør, at feriecentret indpasses i det eksisterende kulturmiljø. Desuden udlægges en afgrænsning for et bolig- og erhvervsbyggeri, der kan indpasses i tilknytning til kulturmiljøet i Lyngsbæk.
Rekreativ ramme og bolig- og erhvervs ramme ved Lyngsbæk.
I Krajbjerg skal justeringen af landsbyafgrænsningen muliggøre, at nyt byggeri i den sydlige del af landsbyen bygger videre på landsbyens karakter som vejsidelandsby.
Landsbyafgrænsning for Krajbjerg
Følgende gældende rammer i Kommuneplan 2020 udgår ved revideringen af kommuneplanen:
2.1.B46: Rammen udgår i sin helhed. Foreslås udlagt til erhvervsområde med mulighed for større pladskrævende varegrupper.
2.1.B35: Rammen udgår i sin helhed. Størstedelen af området foreslås udlagt som erhvervsområde. Det resterende areal er beliggende syd for 2.1.R17 og gennemskæres af en højspændingsledning og fortidsmindebeskyttelseslinje. Dette areal friholdes for planlægning og udgår af planlægning.
2.2.B5: Del af rammen udgår. Det udgåede areal svarer til arealmæssigt sammenfald med fredningen af Kalø Vig.
2.3.B1: En del af rammen udgår. Det udgåede areal svarer til arealmæssigt sammenfald med fredningen af Kalø Vig.
5.2.BE3: Rammen udgår i sin helhed. Områdets anvendelse som landzone fortsætter.
Retningslinjer, der ikke er relevante for Syddjurs Kommune
Beliggenheden af omdannelseslandsbyer (Planlovens § 11a, nr. 23):
Syddjurs kommune arbejder med landsbyerne ved at understøtte landsbyklynger og forestå områdefornyelser. Det er en del af de politiske mål, at identificere og samarbejde med de lokalsamfund, som selv ønsker at bidrage til egen udvikling i forpligtende partnerskaber med Syddjurs Kommune. Opstår der i samarbejdet med lokalsamfundene et ønske om at arbejde målrettet for omdannelse af den enkelte landsby med betydelig multifunktionel jordfordeling, vil Syddjurs Kommune udarbejde passende plangrundlag herfor.
Beliggenheden af konsekvensområder omkring erhvervsområder (Planlovens §11a, nr. 27) og Udpegning af op til to transformationsområder og/eller lugtbelastede arealer hvert fjerde år inden for konsekvensområder jf. nr. 27, (Planlovens §11a, nr. 28 og 29)
Der er produktionserhverv i byerne i Syddjurs Kommune. Produktionserhverv af national interesse er beliggende i Hornslet, Lime og Pindstrup. Planlægningen tager hensyn til de nationale interessevirksomheder. Det er et mål i sig selv at passe på de eksisterende erhverv i vores byer. Derfor er der med kommuneplan 2024 gennemført en zonering af de bynære erhvervsområder i Hornslet, Ebeltoft og Mørke for at sikre eksisterende erhverv og samtidig understøtte en god sameksistens mellem erhvervsnære boligområder og erhvervsområder. Med baggrund heri søges det at undgå at optage konsekvensområder, transformationsområder og lugtbelastede områder i kommuneplanen, for på den måde at sikre et let tilgængeligt og operationelt plangrundlag.
Beliggenheden af konsekvensområder omkring tekniske anlæg, vindmøller og støjende fritidsanlæg m.v. i landzone, som skal friholdes for ny støjfølsom anvendelse (Planlovens §11a, nr. 30)
Der bliver ikke udlagt nye tekniske anlæg, vindmøller eller støjende fritidsanlæg i landzone med Kommuneplan 2024. Eksisterende anlæg er registreret og der bliver administrativt taget hensyn til eksisterende aktiviteter gennem konfliktsøgning og dialog mellem myndighederne.
Ved udlæg til nye anlæg, vil der blive udlagt et konsekvensområde til den planlagte anvendelse, såfremt den afledte effekt af konsekvensområdet ikke kan imødekommes ved daglig administration, registrering og dialog mellem myndighederne eller der ved godkendelse af rammen er politisk ønske om at muliggøre en udvidelse af virksomheden i fremtiden.
Rækkefølgeplanlægning
Ifølge planlovens § 11e, stk. 1 nr. 1, skal der redegøres for den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse.
Syddjurs Kommune arbejder ikke med rækkefølgeplanlægning, men oplever i Letbanebåndet, Kystbåndet og Ebeltoft større søgning og tilflytning end øvrige distrikter. Gennem strukturplanlægning for større sammenhængende byområder tilsigtes en sammenhæng mellem nettobehov, efterspørgsel, forsyning, klimaforhold og rekreative kvaliteter i arealudlæggene.