Særlige naturbeskyttelsesinteresser

Nr. 1: §3-områder, der er udpeget som særlig naturbeskyttelsesinteresse har en høj målsætning. Her godkendes kun indgreb, hvis det samlet set bevarer eller forbedrer naturkvaliteten.

Nr. 2: Skove, der er udpeget som særlig naturbeskyttelsesinteresse søges udviklet i retning af større naturkvalitet, enten ved ændret skovdrift eller konvertering til lysåben natur. Kommunen har en begrænset myndighedskompetence i skove, men kan søge at udvikle skovene gennem naturprojekter.

Nr. 3: Projekter til udvikling af naturbeskyttelsesinteresser inden for Grønt Danmarkskort prioriteres på baggrund af frivillige henvendelser og driftsaftaler for kommunale arealer. Herunder er projekter, der medvirker til at forbedre og beskytte tilstanden for beskyttede naturområder og arter, særligt prioriterede. 

Nr. 4: Inden for Natura2000 områderne (de internationale naturbeskyttelsesområder) må der ikke ske forringelse af naturtyper og levesteder for de arter, for hvilken området er udpeget. TIlsvarende må der ikke ske ændringer uden for et Natura2000 områder, som kan påvirke forholdene i et Natura 2000 område.   

Nr. 5: Områder med særlige naturbeskyttelsesointeresser skal søges friholdt for byudvikling og tekniske anlæg. Ved et sammenfald mellem interesser, skal der redegøres for, at der med planlægning kan sikres at udpegningsgrundlaget ikke forringes og naturtilstanden i Natura2000 områder ikke påvirkes negativt. 

 


Redegørelse

De særlige naturbeskyttelsesinteresser udgøres af alle Natura2000-områder og udvalgte skove og §3-områder. Der er udvalgt de §3-områder, der har størst sandsynlighed for at rumme truede arter og som tilsammen danner et sammenhængende bånd af naturområder med den højeste naturkvalitet eller det højeste naturpotentiale.

Der er derefter udvalgt skovområder, der enten har lang kontinuitet og høj naturkvalitet, eller som ligger i tilknytning til de udvalgte § 3-områder.

Derudover er der udvalgt skove og §3-områder, der kan danne forbindelse til nabokommuner.

Processen bag udpegningen er beskrevet nærmere i et teknisk notat.

Det er ikke tilladt at ændre naturtilstanden af § 3-områder. Kommunen kan i særlige tilfælde dispensere fra forbuddet efter en konkret vurdering. Hvis der dispenseres til et indgreb, der i sig selv vil forringe naturen, skal det sikres, at der kompenseres med erstatningsnatur eller andre foranstaltninger, så naturen indenfor Grønt Danmarkskort ikke forringes.

Kommuneplanen indeholder ikke separate retningslinjer for Natura2000-områder, da de forvaltes gennem Natura2000-planer med tilhørende handleplaner.

Udpegningen forpligter ikke lodsejerne, men udpegningen af arealer som henholdsvis beskyttet natur og/eller Natura 2000 område kan give restriktioner for ejerne.

Nationale interesser i kommuneplanlægningen

Grønt Danmarkskort er ved vedtagelse af kommuneplan 2024 ikke en national interesse. Dog er det stadig en del af kommuneplankataloget (planlovens §11a), at kommuneplanen indeholder kort over og ret­ningslinjer for varetagelse af naturbeskyttelsesin­teresserne. De særlige naturbeskyttelsesinteresser og de økologiske forbindelser udgør, sammen med de potentielle naturområder og de potentielle økologiske forbindelser, Syddjurs Kommunes del af Det Grønne Danmarkskort.

For den samlede udpegning af Grønt Danmarkskort skal fastlægges retningslinjer, som sikrer Grønt Danmarkskort mod indgreb i form af byvækst, veje, og andre tekniske anlæg mv., der kan for­ringe naturindholdet og levesteder og spred­ningsveje for vilde planter og dyr. Disse retningslinjer skal være i overensstemmelse med Natura2000-planer og tilhørende handleplaner og må ikke forringe yngle-/rasteområder for bilag IV-arter.

Der skal desuden redegøres for, hvordan vejledningen til udpegningen af Grønt Dan­markskort er fulgt. Redegørelsen fremgår af den baggrundsviden, som ligger til grund for retningslinjerne. 

Sektorplaner

Syddjurs Kommunes Naturkvalitetsplan 2020 beskriver nærmere, hvordan kommunen vil prioritere indsatsen gennem håndhævelse af loven og gennem naturprojekter.

Øvrig lovgivning

Retningslinje 1 hindrer godkendelse af, og planlægning for, tekniske anlæg, bebyggelser m.m., der vil forringe naturindholdet eller udgøre spærringer.