Byområder i åbent land
Stk. 1: Ved planlægning af byudvikling skal der tilstræbes sammenhængende byområder med klare grænser mellem by og land. Byudviklingen skal normalt ske i direkte forlængelse af det eksisterende byområde efter princippet "indefra og ud".
Stk. 2: Planlægning af byudvikling skal ske under hensyntagen til det åbne lands interesser, herunder hensyn til beskyttelse af grundvandet, håndtering af overfladevand og under hensyn til i øvrigt at forebygge miljøkonflikter.
Stk. 3: Arealer, der indgår i kommuneplanens naturområder, mulige naturområder eller områder af landskabelig eller geologisk interesse, må kun i ganske særlige tilfælde bebygges.
Stk. 4: Ved udlæg af arealer til byformål skal det sikres, at arealanvendelsen ikke fører til forurening af grundvandet i områder med særlige drikkevandsinteresser.
Stk. 5: Ved udpegning af nye rammeområder skal der tages højde for tilstrækkelig afstand i forhold til eksisterende landbrugsejendomme herunder ejendommenes udviklingsmuligheder.
Planlægning for placering af byfunktioner
Stk. 6: Principperne for placeringen af fællesfunktioner til den enkelte landsbyklynge, lokalsamfund, by eller bydel er, at de relevante funktioner om muligt bliver placeret i umiddelbar nærhed med øvrige fællesskabende funktioner som sundhedshus, skole, kulturinstitutioner, dagligvarer og almindelige udvalgsvarer, serviceerhverv og lignende, så der dannes et naturligt mødested, gerne i tilknytning til kollektiv transport samt gang- og stiforbindelser.
Stk. 7: Planlægning af byudvikling bør ske under hensyn til mulighederne for at etablere en effektiv, kollektiv trafikbetjening, herunder bør der sikres en høj arealudnyttelse i stationsnære bydele.
Stk. 8: Byudvikling bør ske i nærheden af offentlig og privat service såsom indkøbsmuligheder.
Stk. 9: I de større byer skal et net af gang- og cykelstier sikre adgang til såvel rekreative mål som til dagligdags transport mellem boliger, børnehaver, skoler, fritidsaktiviteter m.m.
Redegørelse
Med forslag til kommuneplan 2024 er stk. 6 blevet tilføjet for at imødekomme det, at understøtte liv i kommunens by- og landsbymidter.
Ovennævnte retningslinjer har sit afsæt i planloven og statens udpegning af nationale interesser.
Planloven fastlægger, at hver kommune skal fastlægge retningslinjer for udlæg af arealer til byzoner og sommerhusområder samt deres formål og anvendelse. Retningslinjerne fastlægger vilkår for disse udlæg.
Strategisk planlægning for levende bymidter, Planlovens §§ 5 f. og 25
Foruden to bystrategiske indsatser (Ebeltoft og Hornslet i Udvikling) arbejder Syddjurs kommune med at understøtte kommunens mødesteder, og dermed også levende bymidter/mødesteder i hele kommunen, hvor det er relevant, og dermed også for bymidter der er mindre end intentionen i planloven. Det strategiske arbejde har ophæng i kommunens landsbyklyngestruktur, distriktsråd og hovedprincipperne om at understøtte hverdagsliv og mødesteder. Foruden retningslinjer i kommuneplanen understøttes dette gennem løbende dialog, tværfaglig koordinering i administrationen, område- og byfornyelsesindsatser samt gennemførelse af to bystrategiske indsatser.
Foruden kommuneplanens hovedprincipper bliver strategisk planlægning for levende bymidter og landsbyer understøttet gennem følgende retningslinjer:
Grundlæggende for byudvikling, planlægning for placering af byfunktioner, herunder tilføjelsen af Stk. 6
Detailhandel, Generelt for placering af nye butikker
Mobilitet, Parkering og sammenhængende stisystem
Retningslinjerne understøtter desuden Syddjurs Byråds ønske om, at understøtte bæredygtig bosætning. Hertil kommer hensynet til naturressourcerne, som har sit ophæng i blandt andet Vandforsyningsloven, Miljøbeskyttelsesloven mv.
I den vestlige del af Syddjurs Kommune er der stor efterspørgsel og interesse for bosætning. Nærheden til Aarhus, bedre boliger til prisen og god infrastruktur betyder, at især børnefamilier bosætter sig her. Byerne i letbanebåndet og byerne i kystbåndet langs Kalø Vig har derfor stort potentiale til den væsentligste bosætning og byvækst, som forventes de kommende år i regionen.
By- og landområder
Syddjurs Kommune arbejder efter et overordnet princip for byudviklingen af Syddjurs Kommune, som tager udgangspunkt i en inddeling af kommunen i nogle sammenhængende bybånd, landsbyklynger, landzonelandsbyer og byer i åbne land:
Kystbåndet, Letbanebåndet og Ebeltoftområdet, udgør tre områder med særlige forudsætninger for at imødekomme by-udbygning hvor flere funktioner er samlet. Bybåndene er koblet op på hovedtrafikårer, regionalbuslinjer og letbanen.
Landområder og landsbyer i klynger og netværk rummer lokale kvaliteter og styrker og er en væsentlig faktor for Syddjurs Kommunes karakteristika.
Hertil kommer de potentialer, der ligger i de byer, i og nær ved eksisterende og potentielle naturområder udpeget som en del af det grønne danmarkskort, og de herlighedsværdier, der knytter sig hertil for bosætning
Med kommuneplanens arealudlæg åbnes mulighed for, at der kan bygges forskellige typer af boliger i alle bysamfund, der også rummer mulighed for nye boformer og fællesskaber.
I den videre planlægning af boligområderne, skal der sættes fokus på udvikling af liv, identitet, tidssvarende arkitektur og oplevelser, der rumme muligheder for et miks af boliger for de forskellige livsfaser. Større boligområder skal opdeles i mindre enheder både for at understøtte det sociale fællesskab i boligområdet og for at give området identitet.
Det kan fx gøres ved at bruge eksisterende landskabstræk/ særlige udsigter/ historiske elementer til at strukturere og give karakter til boligområdet. Eller der kan tænkes nye elementer eller oplevelser ind, der gør et område til noget særligt.
Leg og bevægelse skal ind i hverdagen via udfoldelsesmuligheder for børn, unge, voksne og ældre i lokalområderne. Derfor skal fællesarealer indrettes så de indbyder til mange forskellige slags aktiviteter så der skabes adgang og kontakt til naturen, gerne med forbindelse fra de bynære grønne arealer til natur og vild natur.
Nationale interesser
Det er en national interesse at byudviklingen sker, så det understøtter de statslige investeringer i transportinfrastruktur, samt at planlægningen ikke medfører væsentlige merudgifter for staten. Den væsentligste byudbygning i Syddjurs kommune fastholdes i de to bybånd samt Ebeltoft, som hver især understøtter anvendelsen af statsvejene samt Letbanen.
Øvrig lovgivning
Udlæg af byudviklingsområder, sommerhusområder mv. skal følge øvrig lovgivning eksempelvis:
- Vandforsyningsloven
- Miljøbeskyttelsesloven
- Bekendtgørelse om udpegning af drikkevandsressourcer.
Kommunen er myndighed i forhold til reguleringen efter ovennævnte love og bekendtgørelser.
LÆS MERE I HOVEDPRINCIPPERNE: