Reduktion fra transportsektoren

Energi og klimaregnskab for Syddjurs viser bl.a., at antallet af privatbiler og udledningen fra disse er stadig stigende. Derfor er der omfattende indsatser for reduktion af privat transport via grøn mobilitet.

Fra 2015 til 2020 er antallet af personbiler steget med 11 % til ca. 23.000 personbiler i Syddjurs Kommune. Og de kører meget. Syddjurs er en landkommune med stor pendling til arbejdspladserne i de store nabobyer.

Energiforbruget til transport var i 2018 ca. 1.800 TJ svarende til ca. 500.000 MWh - se figur 14. Det udgør dermed 34 % af kommunes samlede energiforbrug. Kun 5 % af transporten forgår med vedvarende energi som drivmiddel. Der ses et fald i forbrug fra 2018 til 2020, hvilket må tilskrives Covid-19 nedlukning, og forventes at være atypisk for udviklingen.

Figur 16: Energiforbrug opdelt på forskellige transportformer

CO2-udledningen har kun udviklet sig en smule positivt siden 1990. Ganske vist kører vores biler længere på literen, men til gengæld er behovet for at køre steget. Fra 1990 til 2018 er energiforbruget på transport steget med 32 % og kun i 2020 ses en reduktion på ca. 1 % fra 1990.

Det er især diesel- og benzindrevne køretøjer, der belaster regnskabet, jf. figur 16. CO2-udledningen fra diesel, benzin og Jetfuel (JP1) var i 2018 127.000 tons CO2 og udgør 22 % af Syddjurs samlede klimagas udledninger jf. figur 17

Figur 17 Fordeling af klimagas udledninger