Fra fossilt til vedvarende energi som drivmiddel

Der er et stort behov for at reducere udledningen af CO2 fra transport, men det er også en stor udfordring.

Grøn omstilling af transporten skal ske ved at gå fra benzin og diesel som drivmidler til el og biodiesel. Eksperter peger på, at det skal gå så hurtigt, at der i 2030 skal være ca. 1 mio. elbiler i Danmark. Dog forventes en tilsvarende stigning i antallet af køretøjer, hvilket vil give en større samlet udledning. Der ses en stigning i antallet af familier med en til flere biler pr. husstand og et fald i familier med ingen biler, jf. Danmarks Statistik - Familiernes bilrådighed.

Hvis vi skal lykkes med grøn omstillingen af transporten, skal det ikke alene være nemt, billigere og smartere at skifte til elbil. Det skal også være attraktivt at undvære en eller flere biler pr. husstand. Derfor skal de forskellige transportløsninger understøtte hinanden i den grønne omstilling. Her er offentlig transport fortsat vigtig.

Elbiler har den laveste CO2-udledning over bilens levetid ift. fossilbiler, jf. figur 15. Der er økonomiske fordele ved elbiler som lavere afgifter, bedre drift- og brændstoføkonomi, men det vigtigste er, at det er let at komme til at lade bilen op. Derfor skal infrastrukturen være på forkant med behovet. Overgangsløsninger i form af en hybridbiler giver mulighed for at køre på el over korte strækninger. Vi skal ligeledes indtænke løsninger, der kan understøtte bæredygtig turisme og de mange sæsongæster, der besøger kommunen. 

 

Figur 19: Global CO2-udledning pr. km over bilens levetid (Klimarådet 2018)

Udledningerne afhænger også af, om det er en stor eller lille bil. En stor kraftfuld dieselbil, som typisk bruges til firmabil, udleder 75 tons CO2 over sin levetid, mens en lille effektiv dieselbil udleder 42 tons CO2 i sin levetid. En elbil udleder derimod kun 17-22 tons CO2 afhængig af, hvor stort elbilens batteri er. (kilde: danskemobilitet.dk)

Den offentlige transport foregår i et regionalt samarbejde med Midttrafik, der arbejder for CO2-neutral kollektiv trafik (bus, tog, flextrafik) inden 2030, samt at dele af Midttrafiks flextrafik udelukkende kører  i elbiler eller tilsvarende teknologier senest i 2030.