Mobilitetsstrategi

Mobilitet er ikke blot at bygge en ny vej, en ny letbane eller indsætte en ny busrute. Mobilitet er at gøre det muligt og attraktivt at bevæge sig på en smart og fleksibel måde. Mobilitet er at tænke på tværs af transportformer, byplanlægning og hverdagens gøremål.

Syddjurs Kommune er attraktivt ift. bosætning for bl.a. børnefamilier, og vi bliver boende og bliver ældre i Syddjurs. Der er lokale arbejdspladser og gode muligheder for pendling til de omkringliggende kommuner. Særligt ses udviklingen i pendlingsmønstrene fra 2009 til 2019, hvor indpendlingen i kommunen er steget med 28 %, mens udpendlingen er steget med 19 %. Se Syddjurs Mobilitetsplan.

 

Figur 18: Diagram der viser daglig ind- og udpendling i Syddjurs i 2019

Syddjurs arbejder på flere niveauer for at gøre behovet for biler mindre bl.a. ved at gøre det nemt at bruge offentlig transport, nemmere og mere attraktivt at cykle eller bruge samkørsel og delebiler.

Fremtidens løsninger for reduktion af CO2-udledning fra transport ligger i samspillet mellem privat og offentlig transport, samt udbygning af infrastruktur, det der kaldes Grøn Mobilitet. 

Syddjurs Kommune har indgået aftale med NaboGo, som et led i at styrke mobiliteten i Syddjurs Kommune. NaboGo undersøger og analyserer pendlerstrømme, mobilitetsbehov og tilgængelig mobilitet. Samkørsel via NaboGo byder på muligheder for en mere fleksibel, mere bæredygtig og billigere transport.   

Der er et stigende antal delebiler i byer og landsbyer, samt pendler-pladser ved motortrafikvejen.

Nord- og Syddjurs Kommuners strategi fra 2016 arbejder mod at gøre det let at komme rundt på en bæredygtig måde.

Det er vigtigt at udnytte ressourcer og investeringer effektivt. At arbejde for konkrete store nye investeringer og igangsætte konkrete indsatser - hver især og i fællesskab. Et eksempel på kollektive investeringer, der udspringer af Mobilitetsstrategien, er den elektriske letbane, der blev taget i brug i april 2019.